کرونا.. بخش خصوصی میتواند به ایران کمک کند!

کرونا
روزهای تاریخی راستی آزمایی ازنگاه محمد پارسا رئیس هیات‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی
 
ساعت 24 – گسترش دامنه ویروس مشهور به کرونا علاوه برناراحتی و دلهره اجتماعی – بهداشتی برای ایرانیان و سایر جامعه های انسانی ، اقتصادایران را نیز زیر ضرب قرار داده وهرروز که سپری می شود آسیب های بیشتری را بر بخش های گوناگون وارد می کند.
دولت ایران دراین روزهای سنگین و نفس گیر دنبال این است که آسیب های احتمالی را شناسایی و راههایی برای عادی شدن کسب وکار ایرانیان پیداکند. تجربه دهه های تازه سپری شده نشان می دهد در بدترین شرایط اقتصادایران نهاد دولت بیشترین نیرویی که می توانست فراهم کند از محل درآمد صادرات نفت وتزریق دلار و ریال های به دست آمده از این محل بوده است. مجموعه رخدادهای سیاست خارجی ایران و مناسبات سیاسی داخلی اما وضعیت را به این نقطه کشانده است که دست کم درکوتاه مدت امیدی به کسب درآمد از این محل نیست.
 
سقوط قیمت نفت دربازار جهانی به مرز هر بشکه 20 دلار و سقوط تقاضا ی جهانی به میزان 10 میلیون بشکه درروز و همچنین تشدید تحریم ها و سقوط فروش نفت ایران دربازارهای عادی جهان تنها نیروی دراختیار دولت را نیز به سمت صفر کشانده است. دولت ایران این روزها حتی توانایی تامین نیازهای مالی تعهد شده در بودجه سال 1399 را نیز از دست داده و با توجه به شرایط این روزها شاید تنها با افزایش نقدینگی بدون پشتوانه بتواند برخی از تعهدات بودجه ای را تامین کند.
 
درچنین موقعیت خطرناکی که کسب وکار و معیشت میلیونها ایرانی تهدید می شود و سونامی بیکاری درراه است چه می توان کرد؟ بدترین اتفاق این است که اجازه دهیم یاس و ناامیدی برمجموعه دولت و ملت استیلا یافته و با دست روی دست گذاشتن و حسرت خوردن شاهد زمینگیر شدن این مرزو بوم باشیم.
 
این راه البته منطقی نیست و عقل سالم و دلسوزی به این سرزمین آن را تجویز نمی کند. راه درست و برپایه خرد اما فرمان می دهد همه توانایی ها و نیروهای پنهان و پیدای جامعه ایرانی برای رسیدن به روزهای روشن و عبور ازناخوشی ها درنقطه عمل وحرکت قرار بگیرند. راست و درست و بی پروا اگر بگوییم امروز این واقعیت درایران دیده نمی شود و راه برای به کارافتادن و حرکت بدون دست انداز همه نیروهای ایرانی در هرزمینه باز نیست. به طور مثال می توانیم به اقتصادایران نگاه کنیم و از سر اشاره به گستره و ژرفای توانایی های بیکارمانده آن چشم بدوزیم. آیا راه برای دویدن و جهش برای بخش خصوصی ایران باز است؟ واقعیت این است که چنین نیست. بخش خصوصی ایران شامل هزاران هزار بنگاه کوچک و بزرگ با سابقه و کارنامه های گوناگون دراین سالها درپشت درهای بسته شده اقتصاد دولتی گیر افتاده و نیروی فوق العاده ای را برای زنده ماندن و عبور از دست اندازهای دولت ساخته کرده اند.
 
نیروی بخش خصوصی در ایران به دلیل استیلای بدون چون و چرای دولت و دیوان سالاران وابسته به قدرت درآمد باد آورده صادرات نفت  دهه های پرشماری است نفس چاق نکرده و راستی آزمایی نشده و تمرین بزرگ شدن نکرده است  و به همین دلیل است که توانایی های آن به چشم نیامده است. در این روزهای عجیب اقتصاد ایران اما فرصت تاریخی و نایابی پیش آمده است که نهادهای حکومتی و دولتی اندیشه های پیشین را دور انداخته و با چشمهایی باز به دور و پیرامون نگاه کرده و راه را برای راستی آزمایی بخش خصوصی هموار سازند. با توجه به حضور چندین دههای که فعالیت دربخش خصوصی بریم فراهم کرده و با توجه به انگیزه های نیرومند بنگاههای خصوصی و نیروی بزرگی که تجربه و دانش بخش خصوصی فراهم کرده است تردید ندارم می توانیم از این روزهای سخت عبور کنیم. این روزهای راستی آزمایی را جدی بگیریم.

مهندس محمد پارسا – رییس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی لینک خبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک مطلب:

دیگر مقالات

مهندس محمد پارسا

در سوگ یک بزرگمرد

مهندس محمد پارسا، مالک و مؤسس مجموعه بلواندپی و پارس‌تابلو، عضو هیئت مؤسس و رئیس سابق هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران، رئیس هیئت مدیره

ارتباط با بنیاد مرحوم پارسا

ارتباط با بنیاد مهندس پارسا

تلفن تماس

رایانامه

شبکه‌های اجتماعی